مقالات

تفاوت کولر های آبی و گازی

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، اکثر مردم برای خنک‌سازی محیط زندگی خود از کولر استفاده می‌کنند. اما در این میان دوباره سؤال‌ها و مشکلات خرید به وجود می‌آید چراکه در سال‌های قبل در تماس‌هایی که با فروشگاه اینترنتی یک نام گرفته می‌شد همیشه سؤال‌هایی نظیر اینکه:
آیا کولرگازی بگیرم یا کولر آبی؟ آیا برای این آب و هوایی که در شهر ما وجود دارد کولر گازی بگیریم یا کولر آبی؟ تفاوت بین کولرگازی و کولر آبی چیست؟ کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ اسپلیت بگیریم یا کولر آبی؟ و غیره.
دلیل نام‌گذاری کولر آبی این است که این دستگاه عمل خنک‌سازی را با کمک آب انجام می‌دهد اما در مقابل کولر گازی نیز به دلیل استفاده از گاز به‌منظور خنک‌سازی، به این اسم نام‌گذاری شده است. در این مقاله سعی داریم در مورد تفاوت کولر آبی و کولر گازی صحبت نماییم.

هزینه

مهم ترین گزینه در دوراهی خرید کولر گازی یا آبی، هزینه است. با توجه به قیمت 4 تا 5 برابری کولرهای گازی به نسبت کولرهای آبی، پرواضح است که قدرت خرید حرف اول را می زند. در بسیاری از مواقع نداشتن جیب پرپول در همان ابتدای کار مسیر ما را در دوراهی انتخاب خرید کولر به سمت کولرهای آبی مشخص می کند. قسمت دوم هزینه مربوط به پرداخت قبوض است. به ویژه آن که کولرهای گازی نسل گذشته، مصرف برق سرسام آوری دارند.

اقلیم

نکته بسیار مهم دیگر مربوط به محل زندگی شماست. توصیه می شود مکان هایی با آب و هوای خشک همچون یزد، کرمان، خراسان و … از کولرهای آبی استفاده کنند. زیرا این کولرها مقداری رطوبت در فضا ایجاد می کنند. این در حالی است که مناطق شمالی و جنوبی ایران به واسطه داشتن آب و هوای شرجی بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنند.

طرز کار کولر آبی:

پس از نصب پوشال ها و روشن کردن آب و سپس فن دستگاه، الکتروپمپ آب را به ناودان های بالای پوشال انتقال می دهد و به این ترتیب پوشال های کولر آبی خیس و مرطوب می شوند.
از طرف دیگر الکتروفن نیز هوا را به جریان می اندازد و آنها را از روی پوشال های خیس و مرطوب شده عبور می دهد. به این صورت ذرات آب روی پوشال ها نیز بخار شده و در طول این فرآیند آبی که تبخیر می شود، مقداری از گرما را به خود جذب می کند و در نتیجه هوا را خنک می کند.

طرز کار کولر گازی:

کولرگازی های اسپلیت دارای دو بخش (یونیت) هستند که پس از خرید مشتریان هر یک از این بخش جداگانه نصب و با استفاده از لوله های مسی و آلومینیومی انتقال گاز بهم وصل می شوند. یونیت دخلی در داخل محیط منزل و یا محل کار شما نصب می شود ولی بخش خارجی (یونیت خارجی) بیرون از محل شما و در فضای باز (مانند حیاط یا پشت بام) نصب می شود و شامل قطعات مهمی مانند کندانسور و کمپرسور است. با انتقال گاز بین دو یونیت داخلی و خارجی میزان سرمایش و گرمایش مورد نظر شما انجام می شود. بطوری که زمانی که کولر گازی اسپلیت خود را بر روی حالت سرمایش تنظیم کرده اید، گاز سرد از یونیت خارجی به یونیت داخلی فرستاده می شود و پس از جذب گرما و گرم شدن مجددا به یونیت خارجی فرستاده می شود.

در فصل های سرد و هنگام تنظیم دستگاه بر روی حالت گرمایش، برعکس اتفاق می افتد. (انتقال گاز گرم از یونیت خارجی به سمت یونیت داخلی از طریق لوله های مسی)
امروزه اینورتر در کولر گازی های اسپلیت نقش مهمی دارد چرا که با تبدیل جریان برق دستگاه کاری می کند که میزان مصرف برق و انرژی این دستگاه ها کاهش پیدا کند و زمانی که دستگاه به دمای مورد نظر رسید، ناگهانی موتور آن خاموش نشود بلکه به آرامی روی دور کند برود و پس از مدتی که دمای محیط تغییر کرد، مجددا سرعت آن افزایش پیدا کرده و دمای محیط را به راحتی دمای مورد نظر برساند.

معایب کولرهای آبی

با توجه به مسأله بحران آب در سال های اخیر میزان آب مصرفی کولرهای آبی می تواند بحث برانگیز باشد.
• سیستم کولرهای آبی علیرغم پیشرفت ها و استفاده از پدهای سلولزی فیلتر مانند هنوز هم نمی توانند بصورت کامل آلاینده های هوا و گرد و غبار را جذب و حذف نمایند.
• سیستم کولرهای آبی دارای محدودیت استفاده برای شهرها و مناطق مرطوب شرجی می باشند، عملکرد این سیستم ها تحت رطوبت نسبی بالا بسیار افت می کند.
• پوشال های کولرهای آبی بصورت مداوم و دوره ای نیاز به تمیزکاری، سرویس و تعویض دارند. هرچند که پدهای سلولزی دارای عمر مفید بالاتری (۳ الی ۵ سال) هستند، لکن این پدها نیز بصورت دوره ای بعد از چند سال باید تعویض شوند. در غیر اینصورت راندمان کاهش یافته و بوی نامطبوعی از سیستم استشمام می گردد.
• امکان بروز زنگ زدگی به دلیل استفاده از سیال خنک کننده آب در کولرهای آبی بالاست.
• همچنین خطر برق گرفتگی در این سیستم های سرمایشی غیرقابل اغماض است.

مزایای استفاده از کولرهای آبی

کولرهای آبی دارای کاربری گسترده ای در کشورهای جهان می باشند نه تنها در ایران، هند و کشورهای درحال توسعه که درصد کثیری از کشورهای پیشرفته و جهان اول نیز از این سیستم ها بهره مند می شوند.
این نسل از خنک کننده ها دارای مزایا و جنبه های مثبت بسیاری هستند که عبارتند از:

عدم تولید آلودگی و گازهای سمی و اصطلاحا رفتار دوستانه با محیط زیست (Eco Friendly).
 قیمت بسیار ارزان و نصب و نگهداری ارزان، آسان و شدیدا مقرون به صرفه.
• بهترین گزینه برای اقلیم های جغرافیایی با شرایط آب و هوایی گرم و خشک.
• مصرف انرژی برق بصورت بسیار پائین که در برخی از مراجع حدود یک سوم کولرهای گازی گزارش شده است.
• مکانیسم خنک کنندگی و سیستم مکانیکی بسیار ساده و در عین حال کارآمد و لذا تعمیر و نگهداری آسان و کم هزینه.
• راندمان خنک کنندگی و بازده سرمایشی فوق العاده بالا در عین مصرف پائین انرژی، به طوری که اغلب کولرهای آبی استاندارد دارای راندمان عملکرد بالای ۸۰-۷۵ درصد می باشند و در ۹۹ درصد موارد قادرند دمای آسایش را برای کاربران تأمین نمایند.
• استفاده از آب به عنوان سیال خنک کننده که مایعی مقرون به صرفه و در دسترس است و هیچ گونه آلایندگی، خاصیت خورندگی و … در پی ندارد.

اجزای موتور کولر آبی:

الکتروموتور، خازن راه انداز، فیوز، شناور (فلوتر)، جعبه ترمینال، پمپ آب و تسمه.
کولرهای آبی نیازمند کانال خروجی هستند و همچنین دارای ناودان می باشند.

اجزای موتور کولر گازی:

اجزای کولر گازی که در بیشتر آنها تقریبا یکسان هستند عبارتند از: موتور فن، رادیاتور خنک کننده (کندانسور)، فیلتر (درایر)، محفظه یخ ساز (آواپراتور)، موتور کمپرسور، اینورتر و لوله مویین.